Jukka Rauhala luopuu Painiliiton puheenjohtajuudesta

Yhdeksän vuotta Suomen Painiliiton puheenjohtajana toiminut Jukka Rauhala ei jatka luottamustehtävässään.
Rauhala jättää
erovuoroisena liiton puheenjohtajuuden joulukuussa.

– Olen ollut mukana kansainvälisessä painitoiminnassa vuodesta 1975. Tuona mainittuna vuonna osallistuin junioreiden MM-kisoihin. Myöhemmin pääsin moniin aikuisten arvokisoihin ja jo 1980-luvulla minut valittiin Painiliiton hallitukseen. Koen antaneeni suomalaiselle painille kaiken sen mitä minulla on sille ollut annettavaa, Jukka Rauhala sanoo.

Vapaapainissa olympiapronssia vuonna 1984 vääntänyt Jukka Rauhala kokee, että painin on nyt katsottava tarkasti ja väkevästi tulevaisuuteen.
– Nyt tarvitaan vereksiä voimia lajin luottamustehtäviin, Rauhala mainitsee.

Monia asioita tulevaisuuteen on Rauhalan mukaan jo tehty:
– Painiliiton toimintasuunnitelma ensi vuodeksi on mototettu: ”Vuosi 2018 – panostusta uuteen sukupolveen.”

Puheenjohtajan tehtävistä väistyvä Rauhala muistuttaa Painiliiton talouden olleen hyvässä kunnossa jo kauan. Siten liitossa valmennus- ja kilpailutoimintaan on pystytty panostamaan voimakkaasti etenkin vuosina 2015  ja2016.
Myös tämä vuosi on Painiliitossa sujunut taloudenpidon osalta hyvin.Esimerkiksi alle 20-vuotiaiden MM-kisat elokuussa Tampereella onnistuivat paitsi urheilullisesti, myös taloudellisesti mainiosti. Kisat tuottivat ”pesämunan” sekä Painiliitolle että järjestelyissä mukana olleille tamperelaisille painiseuroille, Rauhala selvittää.

Diplomi-insinöörin koulutuksen saanut ja rahoitusalalla työskentelevä Rauhala on myös Suomen Olympiakomitean varapuheenjohtaja.
– Jatkan Olympiakomitean hallituksessa ja OK:n toimintaan liittyvissä elimissä ja hallituksissa, Rauhala sanoo.

Painiliitto valitsee uuden puheenjohtajan seurojen kokouksessa joulukuussa Porvoossa.

Hannu Ranta