Sääntö- ja kilpailuvaliokunta tiedottaa – sääntömuutokset 19.3.2018 alkaen

Kansainvälinen Painiliitto on alkuvuoden kilpailujen kokemusten jälkeen muokannut sääntöjä seuraavasti:

• Nordic-systeemin sijoituskriteereitä on muutettu: Painija, jolla on eniten voittoja, sijoittuu ensimmäiseksi. Jos kahdella painijalla on yhtä monta voittoa, heidän keskinäinen ottelunsa määrittelee sijoituksen. Jos useammalla kuin kahdella painijalla on yhtä monta voittoa, sijoitukset määräytyvät seuraavien kriteerien mukaisesti: eniten ottelupisteitä, enemmän voittoja selätyksellä, enemmän ylivoimaisia pistevoittoja, enemmän tehtyjä teknisiä pisteitä koko kilpailussa, vähiten annettuja teknisiä pisteitä koko kilpailussa, pienin arpa numero.
  • Ylituomari ei voi enää määrätä videolta tarkastelua ilman haastamista.
  • kreikkalais-roomalaisessa painissa on peruttu aiemmat painiaikaan sidotut mattoon komentamiset passiivisuudesta.

Passiivisuudesta mattoon voidaan määrätä vain kerran jaksossa. Esim. punainen ensimmäisellä jaksolla ja sininen toisella jaksolla tai punainen ensimmäisellä ja toisella jaksolla yms.

• kieltäytymisestä painiotteisiin (negatiivinen paini) esim. sormista tarttuminen, pää/kämmenet vastustajan rinnassa (kr.room.), sulkeminen, annetaan kreikkalais-roomalaisessa painissa varoitus ja vastustajalle 2 pistettä, vapaapainissa varoitus ja 1 piste vastustajalle
  • pystytilanteessa otteessa pakenemisesta annetaan kreikkalais-roomalaisessa painissa varoitus ja vastustajalle 2 pistettä, vapaapainissa varoitus ja 1 piste vastustajalle
  • mattotilanteessa otteesta pakenemisessa toimitaan samoin kuin pystytilanteessa, pl. siltatilanteessa pakenemisesta annetaan molemmissa painimuodoissa varoitus ja 2 pistettä vastustajalle
  • kreikkalais-roomalaisessa painissa hyökkäävän painijan käyttäessä jalkaa liikesuorituksessa, häntä huomautetaan ensimmäisellä kerralla, toisesta kerrasta annetaan hänelle varoitus ja piste vastustajalle
  • kreikkalais-roomalaisessa painissa puolustavan painijan käyttäessä jalkoja suorituksen estämiseen ensimmäisellä kerralla annetaan hänelle varoitus ja vastustajalle 2 pistettä, toisesta kerrasta hänet diskataan ottelusta.
  • vakavista rikkeistä (vastustajan vahingoittaminen) annetaan aina painijalle punainen kortti

Tässä linkissä on UWW:n toimesta havainnollistettu esitetty edellä mainitut sääntömuutokset sekä sääntöjen uusi tulkinta erityisesti kreikkalais-roomalaisessa painissa. Lyhyemmät koostevideot krekosta ja vapaapainista.

Suomessa edellä mainitut muutokset otetaan käyttöön välittömästi.

Suomen Painiliitto julkaisee suomeksi kokonaisuudessaan säännöt maaliskuun aikana.

Kilpailu- ja sääntövaliokunta