Koulutus

Painiliiton valmennusvaliokunta valmisteli vuosien 2020-2021 aikana Painiliiton valmennusstrategian, jolla se tuotiin kokonaisuudessaan 2020-luvulle. Valmennusstrategia pitää sisällään:

• lajianalyysin
  • painijan urapolun
  • valmentajan polun

Painiliiton valmennuksen strategiatyö 2021 -> (hyväksytty 18.6.2021)

***

Painiliiton koulutusjärjestelmä jakaantuu eri valiokuntien alle. Valmennusvaliokunta vastaa valtakunnallisista valmentajakoulutuksista ja ne on keskitetty Kuortaneen Urheiluopistolle. Seurapalveluvaliokunta vastaa alueellisista valmentaja- ja ohjaajakoulutuksista. Kilpailu- ja huomionosoitusvaliokunnan vastuulla ovat painituomari- ja ottelujärjestäjille tarkoitetut koulutukset ja kurssit.

Valtakunnalliset valmentajakoulutukset on keskitetty Kuortaneen Urheiluopistolle, jonka huippuolosuhteissa lähijaksot voidaan integroida eri ikäluokkien maajoukkueleirien yhteyteen. Kuortaneella järjestettäviä valtakunnallisia koulutuksia ovat Valmentajan ammattitutkinto VAT sekä II-tason valmentajakoulutus.

Alueellisina koulutuksina järjestetään muut valmentaja- ja ohjaajakoulutukset, joita ovat I-tason valmentajakoulutus sekä painikoulun, nassikkapainin ja Nallepainin ohjaajakoulutukset.

KUORTANEELLE KESKITETYT VALMENTAJAKOULUTUKSET:

• Valmentajan ammattitutkinto VAT

Koulutus ja siihen liittyvät näyttötutkinnon osat antavat osaamisen toimia ammattivalmentajana. Koulutuksen pakollinen tutkinnonosa on valmentajana toimiminen ja valinnaisena suoritetaan tutkinnonosa joko lasten, nuorten tai aikuisten valmentamisesta.

Ensimmäinen painin oma VAT käynnistyi keväällä 2021 ja viimeinen lähijakso järjestettiin loppuvuodesta 2022. Lähijaksot pidettiin pääosin Kuortaneen Urheiluopistolla. Koulutuksen johtajana toimi Pasi Sarkkinen apunaan liiton Nuorten olympiavalmentajat. Ammatillisen koulutuksen tutkintovaatimusten täyttymisestä vastasi Kuortaneen Urheiluopiston koulutuspäällikkö Jorma Lilli.

Seuraava painin VAT-koulutus on käynnistymässä alkuvuodesta 2024.

• II-tason valmentajakoulutus

Koulutuksen pääpaino on valmennuksen perusteiden omaksumisessa, ominaisuuksien kehittämisessä ja painin perusasioiden syventämisessä. Kohderyhmänä nuorten 13-19 -vuotiaiden kilpapainijoiden valmentaminen. Koulutus antaa valmiudet kokonaisvaltaisen harjoittelun suunnitteluun ja toteuttamiseen.

II-tason valmentajakoulus (100h) koostuu 3-4 viikonlopun mittaisesta lähijaksosta ja niiden välillä suoritettavista etätehtävistä. Lähijaksot järjestetään Kuortaneen Urheiluopistolla integroituna eri maajoukkueleireihin. Edellinen II-tason valmentajakoulutus saatiin päätökseen loppuvuodesta 2020.

Uusi II-tason valmentajakoulutus käynnistyy syksyllä 2023, koulutuksen kutsu

Kuvassa painin II-tason valmentajakoulutuksesta 2017-2018 valmistuneet

ALUEELLISET VALMENTAJA- JA OHJAAJAKOULUTUKSET:

• I-tason valmentajakoulutus

Koulutuksen pääpaino on painin perusasioissa ja perustekniikoiden opettamisessa. Kohderyhmänä on seurojen 9-14 -vuotiaiden kilpapainijoiden valmentaminen. Lähijaksojen teemoja ovat mm: valmentajana toiminen, harjoituksen suunnittelu, työkaluja psyykkiseen valmentamiseen, lajinomainen oheisharjoittelu, vammojen ennaltaehkäisy.

I-tason valmentajakoulutus (50h) koostuu kolmesta lähijaksosta ja niiden välillä suoritettavista etätehtävistä. Koulutukset järjestetään alueellisesti ja ne pyritään tuomaan sinne, missä eniten on kysyntää.

I-tason valmentajakoulutukset suunniteltiin ja toteutettiin kaikilla alueilla koulutuksen asiantuntija Ville Heinon toimesta vuosina 2022-2023. Yhteensä yli 100 painivalmentajaa suoritti koulutuksen.

I-tasolle toteutetaan jatkoa kysynnän ja tarpeen mukaan. Suunnitteilla on myös I-tason räätälöity jatkokoulutus.

• Painikoulun ohjaajakoulutus

Painikoulussa opetellaan painin perustaitoja monipuolisten kamppailujen kautta, unohtamatta leikinomaisuutta ja motorisia perustaitoja. Koulutus antaa valmiudet toimia n. 7-10 -vuotiaille suunnattujen Painikouluryhmien ohjaajana. Kurssin käymällä käyttöösi aukeaa runsas lisämateriaaliarkisto, joka sisältää valmiit tuntisuunnitelmat ja liikepankin.

Painikoulun ohjaajakoulutus valmistui vuonna 2021 ja siitä lähtien on vuosittain järjestetty koulutuksia ympäri Suomen. Seuraa Painiliiton nettisivuilta tulevia koulutuksia.

• Nassikkapainin ohjaajakoulutus

Nassikkapaini on leikinomaista ja monipuolista liikuntaa, joka kehittää lasten motorisia taitoja. Koulutus antaa valmiudet n. 5-7 -vuotiaiden lasten ohjaamiseen seuroissa ja varhaiskasvatuksessa. Kurssin käymällä käyttöösi aukeaa runsas lisämateriaalivarasto, joka sisältää valmiit tuntisuunnitelmat ja liikepankin. Koulutus soveltuu hyvin myös pienten lasten liikuntaa ohjaaville ja varhaiskasvatuksen työntekijöille.

Lisää aiheesta ja tulevat Nassikkapainin ohjaajakoulutukset

• Nallepainin ohjaajakoulutus

Nallepaini on loistava aikuisen ja lapsen yhteislaji, jossa kuntoilu ja toiminta perustuu yhdessä tekemiseen. Kouluttajakurssin avulla saat hyvät valmiudet toimia Nallepaini-ryhmien auktorisoituna ryhmäohjaajana alle kouluikäisille. Kurssin käymällä käyttöösi aukeaa runsas lisämateriaalivarasto, joka sisältää valmiit tuntisuunnitelmat ja liikepankin. Koulutus soveltuu hyvin myös pienten lasten liikuntaa ohjaaville ja varhaiskasvatuksen työntekijöille.

Lisää aiheesta ja tulevat Nallepainin ohjaajakoulutukset

KOULUTUSMATERIAALEJA:

** ** **

Muita hyödyllisiä linkkejä eri koulutusten tarjoajiin:

Olympiakomitean sivuilta löydät ohjaaja- ja valmentajakoulutus -osion.

Alueellisten liikuntajärjestöjen järjestämät koulutukset (mm. nassikkapaini) näkyvät aluejärjestöjen nettisivuilla, joihin linkit alla:

EKLU (Etelä-Karjalan Liikunta ja Urheilu / Imatra)
    ESLI (Etelä-Savon Liikunta / Mikkeli)
    ESLU (Etelä-Suomen Liikunta ja Urheilu / Helsinki)
    HLU (Hämeen Liikunta ja Urheilu / Tampere)
    Kainuun Liikunta (Kajaani)
    KEPLI (Keski-Pohjanmaan Liikunta / Kokkola)
    KESLI (Keski-Suomen Liikunta / Jyväskylä)
    KYMLI (Kymeenlaakson liikunta / Kouvola)
    Lapin Liikunta (Rovaniemi)
    LiikU (Lounais-Suomen Liikunta ja Urheilu / Turku ja Pori)
    PLU (Pohjanmaan Liikunta ja Urheilu / Seinäjoki)
    Pokali (Pohjois-Karjalan Liikunta / Joensuu)
    PoPLi (Pohjois-Pohjanmaan Liikunta / Oulu)
    PSL (Pohjois-Savon Liikunta / Kuopio)
    PHLU (Päijät-Hämeen Liikunta ja Urheilu / Lahti)

Vanhoja koulutusvideoita:

UWW:n videopankki otteluista ja haastatteluista

Pyynnöstä toimitetaan JMM-Tampere 2017 -kisoja varten valmistetun sääntövideon seuroille, tiedustelut toimistolta.

Jarkko Ala-Huikun kuvaamia editoimattomia harjoitusvideoita:

treeniin valmistavia harjoitteita
    EP:n akatemiaryhmän oheisharjoitteita

Jarkko Ala-Huikun Himberg-leireillä kuvaamia liikkuvuus- ja lihaskuntoharjoitusvideoita:

syvät keskivartalon lihakset
    venyttelyharjoitteita